Komunikácia je základ – má veľký význam vo všetkých oblastiach života a odzrkadľuje, ako nás vníma a akceptuje okolie v pracovnom i osobnom živote. Úroveň komunikácie významne ovplyvňuje organizácie, premieta sa do ich efektívnosti.
V poslednom čase na stretávam nielen na seminároch, ale v bežnom živote s poznatkami, že ľudia navzájom veľmi málo komunikujú. Stretávajú sa veľmi šikovní, talentovaní a ambiciózni ľudia, ktorých základný problém je „plnohodnotná komunikácia“ vzájomného pochopenia.
Počas môjho pôsobenia v manažérskej pozícii som zistila, že s príchodom nových a mladých ambicióznych ľudí a manažérov, nebol problém získať nových ľudí. Najväčší problém bolo tých ľudí viesť a udržať si vybudovaný tím ľudí. No na druhej strane starší a skúsení kolegovia mali problém prijať a rešpektovať ich myšlienky, nápady a postoj. Vznikali rôzne konfliktné situácie, čo malo za následok nestability tímu, pokles efektivity práce…
Na základe rokov pôsobiacich v oblasti obchodu, je základným faktorom pri spolupráci nedostatočná a nesprávna komunikácia. Nehodnotíme technickú stránku, zásady rozhovoru, ale väčšina problémov pramení zo základných chýb, ktoré robíme a tým sa stáva komunikácia neúspechom a vznikajú rôzne nedorozumenia.
Často sa stretávame s tým, že ten alebo onen vie veľmi dobre komunikovať, vie reagovať, je výrečný, má dostatok slovnej zásoby, nič ho nezaskočí… No nemusí to tak byť. Práveže toto môže byť jeden z najväčších problémov „plnohodnotnej – efektívnej“ komunikácie. Dôležité je to, ČO hovoríme (obsah). Moja skúsenosť – veľakrát som si vypočula ľudí, ktorí si „išli to svoje“, bola som z toho unavená, pre mňa sú to tzv. vysávači energie. Aká je vaša skúsenosť? S čím sa stretávate?
Presne tak, emócie spôsobujú rôzne nedorozumenia. Často to závisí od situácie ale aj typu človeka, ktorý nevie dostatočne ovládať svoje pocity a neraz VYBUCHNE. Z vlastnej skúsenosti viem, že nepríjemný telefonát, správa, email, informácia môžu spôsobiť nevhodnú reakciu, vyvolajú negatívnu emóciu, uponáhľame sa a prehnane reagujeme. Potom však musíme znášať aj dôsledky, ktoré to prináša. Intenzívnou prácou na sebe samom a spôsobmi, ako sa naučiť s emóciami pracovať vás posunie o level vyššie, čím nielen pre vás a vaše okolie bude komunikácia na vyššej úrovni.
Pri komunikácii je dôležité vzájomne sa počúvať, ale skutočne POČÚVAŤ a nielen pozerať sa na toho druhého a prikyvovať mu, pritom ani neviem o čom hovorí. Stáva sa vám to? Všimli ste si to? Hovorí sa, že pri počúvaní máme mať uši veľké ako slon, aby sme zachytili čo najviac informácii a porozumení.
Ako som to myslela? Pri komunikácii sa sústredíme len na seba, nevšímate si toho druhého, ako a či reaguje, neudržiavate očný kontakt, nevšímate si jeho prejavy neverbálnej komunikácii. Príliš sa zameriavate len na svoj prejav, dopredu premýšľate, čo poviete ďalej , čo sa opýtate a ešte si aj sami odpoviete. Kto sa v týchto riadkoch našiel? Musím sa priznať, že pár rokov spätne som veľakrát predpokladala odpoveď, ale naučila som sa ako efektívne komunikovať a odovzdávam skúsenosti ďalej.
Často sa stáva, že vidíte ako vám niekto prikyvuje a myslíte si, že super rozhovor. Ak sa ho opýtate niekedy neskôr, na niektoré veci s rozhovoru, nebude vedieť reagovať. Prečo? Lebo tam len bol a nevnímal vás, myšlienky mal niekde inde, nesústredil sa…akoby duchom neprítomný. Stretli ste s tým? Myslím, že určite. Nezabúdajte sa pýtať a overovať si jednoduchými otázkami, či ste sa vzájomne pochopili a porozumeli si.
Zo skúseností viem, že sa pýtame málo a vedieť kedy, ako, kde, správny čas a trefne položenú otázku robí problém. Je veľmi dôležité vedieť klásť správne a výstižné otázky. Veľmi dobrým nástrojom sú koučingové otázky, ktorými dosiahnete rozvetvenú odpoveď a dozviete sa oveľa viac. Správnymi otázkami a aktívnym počúvaním si budujete vzťah nielen v biznis prostredí ale i mimo neho.
V tomto prípade si neuvedomujeme, že cieľom komunikácie je dospieť k riešeniu, k výsledku. Často na to zabúdame a snažíme sa presadiť každý tú svoju „PRAVDU“ zo svojho uhľa pohľadu. Vtedy prichádzajú hádky, výčitky, urážky a obávame sa o to svoje ego. Pokiaľ sa dokážeme odosobniť a pozrieť sa na problém z tej druhej strany, oveľa skôr by sme dosiahli riešenie, cieľ, prispeli by sme k harmónii a ušetrili by sme čas.
Neverbálna komunikácia, čo je to? Potrebujem o tom niečo vedieť? ÁNO, nakoľko náš vonkajší prejav, je to prvé čo zaujme alebo nezaujme. Vo veľkej miere ovplyvňuje, či obchod bude alebo nie. Z rôznych štúdií vyplýva, že je dôležitejšia ako obsah stretnutia. Je dôležité vedieť čítať prejavy verbálnej komunikácie, pochopiť lepšie druhú stranu, prispôsobiť sa, byť profesionálnejší … vraj „ľudia si kupujú ľudí“ , to či si viem predstaviť s niekym spoluprácu, zaujal ma, vyhovuje spôsob jednania, vystupovania atď.
Najmä v dnešnej dobe sa s tým často stretávam na školeniach. Ľudia nevedia vyjadriť svoje myšlienky, pocity tak, aby boli zrozumiteľne pochopené. Ak pracujeme s koučovacími kartami, je veľmi komplikované a zložité nájsť tie zrozumiteľné slová. Na druhej strane je dôležité brať do úvahy jedinečnosť a originalitu každého z nás, pretože máme vlastný nástroj a schopnosti na vyjadrovanie.
Empatia sa definuje ako schopnosť vcítiť sa do myslenia a pocitov druhého človeka, aktívne počúvať druhého človeka, je prirodzená ľudská vlastnosť. Problémom je nedostatok, alebo nedocenenie jej významu a úlohy v dobrých medziľudských vzťahoch a efektívnej komunikácii.
Empatia je prostriedok ako umožniť druhému človeku vyjadriť svoj názor, postoj, myšlienky, porozumieť mu a zároveň aj slušne nesúhlasiť s jeho názorom. Nie každý má schopnosť byť rovnako empatický. Niekto je prirodzene obdarený touto schopnosťou. Iný sa jej pomaly učí celý život.
AKO na správnu a efektívnu komunikáciu – detaily a praktické skúsenosti si môžete interaktívne natrénovať na našom vzdelávacom seminári:
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.